Ønsker du en arbeidsplass med mindre stress og sykefravær, og mer trivsel og produktivitet? Da er det kanskje på tide å gjøre litt mer ut av lunsjen og inngå en bedriftsavtale!

Vi ønsker oss alltid et litt lettere og bedre liv, og på jobb er det ikke annerledes. Dersom du ønsker å øke trivselsnivået på arbeidsplassen trenger det faktisk ikke være så vanskelig. Det holder ofte med en god, sunn og ukomplisert lunsj. Her er fem grunner til at din arbeidsplass bør innføre bedriftsavtale for en bedre jobbhverdag.

1. Større trivsel

God mat på jobben bidrar til større trivsel blant de ansatte. Å ha noe deilig å glede seg til hver dag kan skape både bedre humør og mer arbeidsglede for alle på jobb. Noen opplever også at lavt blodsukker kan gå ut over humøret. Du kan rett og slett bli litt irritabel og sint når du er sulten. Dersom arbeidsplassen legger opp til at de ansatte har god tilgang på mat, kan lavt blodsukker unngås, og dermed dårlig humør også minskes.

2. Høyere produktivitet

Mat er kroppens drivstoff, så det sier seg selv at en sulten ansatt vil prestere dårligere enn en som er mett. Med en full mage vil mange merke mer motivasjon og lettere samarbeidsevner med kolleger. Samholdet vil også styrkes blant de ansatte, da lunsjen danner vennskap og bånd når en får prate og bli kjent med hverandre utenfor jobb fokuset. For selve arbeidsplassen er det også tidsbesparende å benytte seg av en bedriftsavtale. Da får du nemlig maten levert på døren, slik at du selv kan jobbe iherdig frem til lunsjen er servert.

3. Mindre stress

En god lunsj kan fungere som en etterlengtet pustepause midt på dagen. Lunsjen deler for mange arbeidsdagen i to, og det kan for mange være deilig å ha kommet seg gjennom første halvdel, for så å hente energi og gjøre seg klar for siste innspurt.

Det er lett å ende opp med å kaste i seg matpakken mens man sitter ved pulten, dersom det ikke er lagt opp til en skikkelig lunsjpause på jobb. Dette kan for mange øke stress, og i lengden være svært slitsomt siden fokuset på jobb blir så altoppslukende. Med en ordentlig lunsjpause sammen med andre kolleger vil det være mulighet for å snakke om og tenke på andre ting enn kun arbeidsoppgavene.

Å ha en sosial lunsj fører ofte med seg smil og latter, som i seg selv er stressreduserende. I større bedrifter er det også koselig å være sammen og ha mulighet til å senke skuldrene og bli mer kjent. Dette vil skape en større tilhørighet til jobben, og det vil være hyggeligere å komme på kontoret, samt lettere å forholde seg til sine medarbeidere. Alle disse tingene bidrar til mindre stressede ansatte, som er svært positivt for bedriften.

4. Lavere sykefravær

Siden en felles og god lunsj kan bidra til mindre stress, kan også fykefravær reduseres. Ifølge Arbeidstilsynet kan arbeidere som opplever stress over lengre tid utvikle alvorlige fysiske og psykiske helseproblemer. Dette kan igjen føre til både korte og lange sykefravær blant de ansatte. Å få koble skikkelig av i lunsjen er derfor veldig viktig.

Sunn og frisk mat er også helsefremmende. Det er viktig at man får i seg riktig næring i løpet av dagen, og dersom lunsjen på jobb kan dekke noen av behovene så er mye av jobben gjort. De ansatte vil føle seg fiskere ved å spise en fornuftig lunsj på kontoret enn dersom de må ta turen til nærmeste fastfood-sted for å kaste i seg usunne alternativer.

5. Viser at man setter pris på ansatte

Til sist er bedriftsavtaler positive fordi billig og god lunsj for de ansatte viser at ledelsen setter pris på arbeidet de utfører, og at de bryr seg om dem. Det er mye mer motiverende å jobbe for mennesker som legger til rette for et godt arbeidsmiljø, og lunsjen er en viktig del av dette miljøet.

Les mer om våre bedriftsavtaler her!