Har du en lang arbeidsdag i vente er det lurt med overtidsmat. Spørsmålene er: Har du egentlig krav på å få dekket overtidsmat av arbeidsgiver – og hva bør du spise for å opprettholde et jevnt energinivå? Få svarene på alt du lurer på om overtidsmat her.

Hva sier arbeidsmiljøloven om overtidsmat?

I dag kan statlig ansatte uten krav på betalt overtid, få dekket utgifter til mat med inntil 170 kroner. Det stilles imidlertid krav om at arbeidstakeren må være pålagt overtid (i form av arbeid, deltakelse i møte eller forhandlinger) som varer minst tre timer utover ordinær arbeidstid.

Jobber du i det private? Da vil regler og rettigheter for overtidsmat vanligvis stå i arbeidskontrakten. Undersøk de interne retningslinjer for virksomheten du jobber i – for eksempel i kontrakten din eller i en eventuell personalhåndbok.

Slik forhandler du frem overtidsmat

Fordi vi tilbringer store deler av livet på arbeidsplassen, er det vanlig å ha et knippe ansattgoder. Dette er en fordel arbeidstakere mottar i tillegg til lønn. Eksempler kan være rabatt på medlemskap på treningssenter, dekking av mobilregning eller massasje i arbeidstiden.

Du kan ikke kreve frynsegoder, men det er mulig å forhandle dem frem. Så hva bør du si til arbeidsgiveren din for å overbevise hun eller han om at det er en god investering å dekke de ansattes overtidsmat?

  • Det er motiverende å yte det lille ekstra når ledelsen legger til rette for et godt arbeidsmiljø. Å tilby overtidsmat er én måte å vise de ansatte at de er verdifulle og viktige for bedriften.
  • Mat er kroppens drivstoff, så det sier seg selv at mette og gode ansatte vil prestere bedre enn de som går rundt sultne.
  • Inkludert overtidsmat kan motivere til å bli igjen på jobb de kveldene det er nødvendig. Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge parter.
  • En full mage vil generere motivasjon og lette samarbeidsevnen kolleger i mellom. Det vil rett og slett bidra til større trivsel, noe som gagner alle – ansatte så vel som ledelse.

Velg lette måltider sent på dagen

Kjenner du deg ofte trøtt, sløv og sliten etter lunsj? For at overtiden skal ha noe for seg, er du avhengig av en sunn og opplagt kropp. Det er vanskelig å jobbe effektivt hvis kroppen er daff. Sukker og andre raske karbohydrater kan gi deg en oppkvikker, men gleden er kortvarig. Etter du har vært på «toppen», kan du kjenne deg sliten igjen.

I stedet for å velge sjokolade eller godteri for å karre deg gjennom de siste timene, gå heller for mer næringsrike alternativ. For å holde energinivået oppe, er det også lurt å spise mindre porsjoner oftere. Norsk Helseinformatikk anbefaler at det ikke går mer enn 3–4 timer mellom hver gang du får i deg karbohydrater. De anbefaler blant annet frisk frukt, grønnsaker, yoghurt og brød eller knekkebrød med pålegg som gode mellommåltider. Å spise regelmessig sørger for et stabilt blodsukker, som igjen legger til rette for effektiv jobbing utover kvelden.

NorgesCatering leverer overtidsmat til hele Østlandet

Hver eneste dag leverer vi rykende fersk overtidsmat til driftige arbeidsjern i bedrifter over hele Østlandet. Vi har et stort og variert utvalg – enten du ønsker fristende fruktkurver eller varme måltider. Hos oss får du alltid råvarer av ypperste kvalitet, delikate sammensetninger og hurtig, problemfri levering. Tips din arbeidsgiver om oss i dag!

Bestill overtidsmat her!