Står du midt i planleggingen av det årlige seminaret på jobben? Det finnes nok av gode tips for organisering, kjøreplan og logistikk. Denne guiden tar deg gjennom de faktorene som gir det lille ekstra. Seminarer er ikke nødvendigvis noe alle de ansatte ser frem til. Har du et fullspekket konferanseprogram, men frykter likevel at det kan bli noe traust, er det ikke for sent å gjøre gråstein om til gull.

Ekstra god servering

Alle som arrangerer en heldagskonferanse vet at det er nødvendig å servere lunsj og forfriskninger mellom slagene. Men hvor mye tid, ressurser og penger legger du i serveringen? Å legge litt ekstra kjærlighet i maten kan utgjøre hele den lille forskjellen. For konferansegjengere som er vant til å bli vartet opp med tørre bagetter og brunet frukt, vil det være et stort høydepunkt å bli overrasket med et noe mer spektakulært måltid. Det vil motivere, inspirere og gi overskudd for resten av konferansen.

Vi har lang erfaring med å levere fersk og fristende mat til bedrifter. Se utvalget vårt her:

Mat til konferanse. Foto: Matprat

Foto: Matprat

Konkurranser skaper glede

Avhengig av seminarets størrelse, er quiz sjelden å forakte. Er det mange deltakere, er det en smal sak å dele inn i lag på forhånd. Husk at quizen for all del ikke skal være en del av pauseunderholdningen: når det er pause, er det nettopp det det er. Da må deltakerne stå fritt til å gjøre som de selv vil. En quiz kan være en perfekt «oppkvikker» i timene mellom lunsj og avsluttet arbeidsdag, og her er det bare fantasiene som setter grenser for hva den kan handle om.

Effektive pauser

Før man kan si seg fornøyd med en vel gjennomført konferanse, er man nødt til å vite at deltakerne har fått faglig utbytte av dagen (eller dagene) – og ikke minst at seminaret har vært sosialt vellykket. Disse to faktorene henger som regel sammen. Man skal ikke gå trøtt hjem fra seminar, men med en iver og en entusiasme for fremtiden.

For at deltakerne skal være så våkne og til stede som mulig gjennom hele dagen, er man helt avhengig av å gi dem det lille ekstra. Sett av tilstrekkelig med tid til pauser, slik at alle som vil og trenger, får tid til å bruke toalettet, trekke frisk luft og få i seg noe å tygge på. God kaffe, ulike typer forfriskninger og generelt et hyggelig pauseområde bør ikke undervurderes. Det bør prioriteres! Dette skaper ikke bare en hyggelig atmosfære, men legger også til rette for opplagte ansatte og faglige diskusjoner, noe som selvfølgelig gagner bedriften.

Frukt og grønt

Foto: Matprat

Kreative talere med formidlingsevne

Vi har alle vært der: Opp på talerstolen kommer personen alle har snakket så varmt om. Han eller hun er svært kunnskapsrik, sitter på årevis med verdifull erfaring for akkurat dette temaet. Vedkommende åpner munnen, og etter bare et par minutter har de fleste allerede falt av. Hvorfor det?

Vel, det finnes flust av intelligente mennesker, med mange interessante og kontroversielle refleksjoner eller synspunkter. Problemet er bare at evnen til å formidle ikke er en selvfølge, bare fordi du kan faget ditt. Og hva er poenget med å gi jobben til en mastermind, dersom ingen klarer å følge resonnementene? Velg heller en taler som ikke nødvendigvis er den fremste eksperten på sitt felt, men som har en unik formidlingsevne. Om de ansatte får med seg alt vedkommende sier, er dette tross alt bedre enn å få med seg 20 % av det eksperten hadde på hjertet.

Vi håper du fikk noen verdifulle tips til neste gang du er konferansearrangør!